Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.03.2013 13:24 - РЕФОРМА
Автор: poryazov37 Категория: Политика   
Прочетен: 1711 Коментари: 0 Гласове:
1



                                           РЕФОРМА                       

  „Без наука няма сполука”

.

         Години на ред от редовия учен до предзседателя на академията се чува сакралната фраза „пари няма”Тя звучи с примерение или с възмущение и служи за оправдание във всички ситуации.Това е вярно! Пари няма защото българската държава  заделя за наука няколко пъти до няколко десетки пъти по-малко средства от останлите държави по света.

Като резултат от общия стремеж на страните от ЕС за превръщане на науката в производителна сила е възможно през следващото десетилетие да бъде увеличен делът от националния доход на средствата за наука,но аболютните  стойности на тези средства са толкова малки,че достигането на европейско ниво на науката изглежзда като мираж.Фантазия е искането да се осигурят средства за 100 % покритие на работните заплати и максимален процент от издръжката.при сегашната структура и   щат.       За коя заплата? Тази, за която българсксите учени се срамуват да кажат,че получават? Или заплатата на колегите от съседните страни без да са членки на ЕС ?Да не говорим за заплатата  в Европейския съюз. И какво е „максимален процент от издръжката?  За издръжката на каква научна и експериментална база става въпрос ?.

         Очевидно  дори при оптимистичен вариант,когато държавата реши „да дава по няколко километра магистрали” на научните институти,положението ще бъде далеч от европейското  в обозримото бъдеще.Какво  да се прави?Отговорите са два. Скатаваме се в някой ъгъл на пустите оранжерии и лаборатории,ослушваме се като стреляни зайци и чакаме „да падне манна небесна”.Да, ама не пада,а постепенно, по братски всички поделят намалението на бяджетните средства и бавно ,но безславно селскостопанската наука  минава в небитието.Другият  отговор е НАТИСК !Натиск  с всички възможни средства върху държавното ръководство за генерална промяна  на отношевнието към науката. Крайно време е управляващите да научат това което учехме  като деца „ без наука няма сполука”Много пъти са давани примери от българската история ,от историята на азиатските тигри,от историята на Европа.Доста сравнителни изследвания са публикувани за спасителната роля на науката  във време на криза,за това  временно управляващите  България  ще трябва да разберат,че те могат да играят роля и в този случай.Те могат да подготвят  почвата следващото след тях правителкство да направи решитела и критична крачка.За това селскостопанската наука трябва да представи ясна концепция за нов закон ,а не закон за подмяна,пардон за промяна ,на закостенялата ССА.

Като първа стъпка  ССА с научния си капацитет трябва да подтикне и да помогне на държавното ръководство да определи националните приоритети в селското стопанство ,нуждата от научно обезпечаване и ресурсите ,които гарантирано ще бъдат осигурени.Без,макар и не окончателна ,позиция за приоритетите в науката за селското стопанство всеки опит за представяне на нов закон ще бъде опит за подобрение и дпълнение към съществуващия закон.

Втората  стъпка трябва да бъде сформирането на работна група от няколко УЧЕНИ от системата на академията и от европейски институти,агробизнесмени и държавни функционери,която да подготви идеен проект за преструктуриране на ССА.Проектът да бъде подложен на обсъждане в научните институти и медиите, след което да се пристъпи към изработването на нов закон. В процеса на обсъждането вероятно ще излезат идеи,обогатяващи проекта,а защо не и контрастиращи.Като за начало тук ще представя една концепция,чието `приложение може да доведе до съществени промени.

 Земеделските опитни станции преминават към Националната служба за съвети в земеделието с предмет на дейност научно обслужване на селското стопанство в региона и сортоподдържане и семепроизводство на бъгарски сортове.

Научните институти се  концентрират  на териториален  или предметен принцин. Ето три  вариант:а.

Първи вариант

Агробиоинститут в София: биология, биотехнологии, физиология, генетика и селекция на растенията.

Животновъдни науки в Костинброд:  биология, биотехнологии, физиология, генетика и селекция на домашните животни  .

Растениевъдни науки в София : почвознание, мелиорации, механизация, агротехника, растителна защита

Растителни генетични ресурси в Садово

Овощарство в Пловдив

Зеленчукопроизводство в Пловдив

Лозарство в Плевен .

Фуражопроизводство в Плевен

Растениевъдство в Генерал Тошево

Тютюнопроизводство в Марково

Декоративни и етеричномаслени растения в Казанлък

Рибарство  и аквакултури в Пловдив

Животновъдство в Шумен

Животновъдство в Стара загора

Планинско животновъдство и земеделие в Троян

Хранителни технологии в Пловдив

  Втори вариант

Агробиоинститут в Костинброд:  биология, биотехнологии, физиология, генетика и селекция на растенията.

Животновъдни науки в Костинброд : биология, биотехнологии, физиология, генетика и селекция на домашните животни  .

Растениевъдни науки в Костинброд : почвознание, мелиорации, механизация, агротехника, растителна защита

Растителни генетични ресурси в Садово :      ресурси,пшеница,тютюн фастъци

Градинарство в Пловдив: овощарство, зеленчукопроизводство, преработка на плодове и зеленчуци

Лозарство в Плевен .

Фуражопроизводство в Плевен:  царевица,
тревни,плаинско земеделие

Растениевъдство в Генерал Тошево : зърненожитни, зърненобобови, маслодайни

Животновъдство в  Стара Загора: говедовъдство, овцевъдство, птицевъдство, планинско животновъдство,сладководно рибовъдство

Животновъдство в Шумен:свиневъдство,
биволовъдство,аквакултури

Етеричномаслени култури в Казанлък

         Трети вариант

Агробиоинститут Костинброд

Растениевъдни науки Костинброд

Животновъдни науки  Костинброд

Земеделски институт Пловдив

Земеделски институт Стара Загора

Земеделски институт Генерал Тошево

Земеделски институт Плевен

         Научните институти са  юридически лица,организиращи своята дейност според Търговския закон и при реда и условията на правилник на института,утвърден от Председателя на академията.. Те са второстепенни разпоредители на бюджетни средства към Министъра на земеделието и храните и формират самостоятелен бюджет.

  Висш орган за управление на  дейността на института  е Общото събрание на учените,което се състои от учените на основен трудов договор в института.Научният съвет е колективен орган за научно ръководство на института,който се състои от хабилитираните  учени на основен трудов договор в института.Директорът на института се определя чрез конкурс и се назначава от Председателя на ССА за срок от пет години.Условията,редът и начинът на организиране и управление на научния институт,в т.ч.за провеждане на конкурсите за избор на директор се определят в правилника на научния институт.Правилникът за организацията и дейността на института се приема от Общото събрание на института и се съгласува с Правилника за дейността на ССА.

Управлението на селскостопанската наука отива там където се прави науката – в обединените научни институти,с 50-100 учени и значително по-големи икономически възможности.Решенията за управление на самостоятелните научни институти няма да се взимат в Централното управление на ССА,а в институтите и няма да се утвърждават.Това не значи,че институтите ще бъдат безотгворни.Те ще отчитат научната,експериментално-производствената и финансовата си дейност пред този,който осигуява финансирането.Това очевидно  най-наред трябва да бъде държавата посредством Министерството на земеделието и храните,а след това всички останали донори

Предмет на дейност на научните институти са научни изследвания,научно обслужване,
сортоподдържане и сеемепроизводство и други дейности.Научните колективи се ситуират в създадените след концентрацията институти,където е възможно да се сформират екипи от разнородни специалисти за комплексно решаване на проблемите.  Независимо от начина на структуриране на ССА, научните изследвания се организират на програмен и договорен принцип,на базата на постоянен и временен щат.Научните проекти се договарят краткосрочни или дългосрочни в рамките на програмите на принсипала / МЗХ,МОМН,ЕК,
производствени организации и др./ Дългосрочните договори се изпълняват от екип учени на постоянен щат,а за краткосрочните договори могат да се наемат допълнително  изпълнители на временен щат.

Приходите по бюджета  на института се формират от  :

1. Държавна задача.Средствата от държавната задача са основен източник,който и в бъдеще ще осигурява пълно покритие на разходите за фундаментални и стратегически  изследвания, голяма част от разходите за изграждане и поддържане на инфраструктурата и за  работните заплати на  персонала на постоянен щат. Държавната задача ще се възлага чрез договори към програмите на националните приоритети.

2.   Постъпления от договори за изследователски проекти  с Държавен фонд „Научни изследвания” .Средствата са част от държгавната издръжка и се включват в бюджетната сметка.

3.   Постъпления от договори за изследователски проекти по програмите на Езропейския съюз, Атомната агенция ,Организацията по прехрана и земеделие / ФАО / и др.международни организации.Все още са твърде малко.Възлагат  се на институтите съгласно условията на възлжожителя.Средствата не са част от дъпжавната издръжка и не се включват в бюджетната сметка., а в извънбюджетните сметки.Най-настоятелно да се постави чрез правителството въпроса за възнаграждеията на българските участници в международни проекти.Те трябва да получават възнаграждения еднакви с другите участници.Това ще увеличи многократно усилията за намиране на проекти, и ще увеличи броя на  младите учени останали на работа в Бългрия.

4. Реализация на научни продукти,семена,посадъчен материал,машини,животни, хранителни продукти,
препарати и други материали,свързани с предмета на дейност на ССА, услуги,`консултации,дарения,наеми,
дивиденвти и др..Получените средства не са част от държавната поръчка и не се включват в бюджетната сметка.

         Бюджетните и извънбюджетните средства се набират в съотвените сметки и не се централизират в Централата на академията,а системата СЕБРА се изважда от употреба.

,За решително подобряване работата на експериментялно-производствената дейост,
увеличаване на паричните приходи и задоволяване на нуждите от семена в проекта трябва да са включени и редица специфични условия,предпоставки и нормативи,необходими за нормалното и успешно провеждане и приключване на производството и реализиране на семената.

Научните институти на ССА формират вътрешни фондове за разширяване,развитие и стимулиране на труда, регламентирани с нормативен акт на Министерството на финансите и Министерството на труда и социалната политика.Фондовете се формират като преходен остатък от извънбюджетни приходи.

Вносът и износът на продукти,семена и посадъчен материал,животни,препарати,апаратура и други материали,свързани с научноизследователската и образователната  дейност  на  ССА се освобождават от мита,данъци и такси.Институтите  се освобождават от данък печалба и акцизи за продукция,свързана с научноизследователската дейност.

Имуществото на институтите на  ССА включва право на собственост и други вещни права, вземания, ценни книжа, патенти, сертификати, дарения, дялово участие в стопански и други организации и сдружения.

В собственост на институтите се предоставят стопанисваните от тях държавни терени,обработваеми земи,сгради,машини,съоръжения,апаратура,книжен
фонд,парични средства и други движими вещи..Разпореждането с това имущество може да се извършва само в интерес на институтите с решение на Общото събрание и утвърждаване от Председателя на Академията.

Правата на институтите  върху предоставената им държавна или общинска собственост се уреждат в съответствие със Закона за държавната собственост, Закона за общинската собственост ,Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и други държавни нормативни актове. Министърът на земеделието и храните осъществява контрол по начина и реда на стопанисване и разпореждане върху предоставеното от държавата в собственост на институтите имущество.

 Академията на селскостопанските науки се ръководи от Съвет на настоятелите и Управителен съвет

Съветът на настоятелите на ССА се състои от 15 представители на  държавни институции,организации на земеделски производители и международни организации,имащи отношение към формирането на националната политика в селското стопанство, в т.ч.5-ма видни учени.В него по право участва Председателят на ССА Съветът на настоятелите се назначава от Министър председателя по предложение на Министъра на земеделието и храните за срок от 5 години и не повече от 2 мандата.Председател на Съветът на настоятелите е зам.министър на земеделието и храните.

          Съветът на настоятелите обсъжда и приема прогнози и перспективни планове,свързани със стратегическите приоритети на научните изследвания, научното обслужване и квалификацията на кадрите, а така също и концепции за международното сътрудничество.

          Съветът на настоятелите съдейства за  обезпечаване на дейността на ССА с финансоави средства и определя основните насоки за тяхното разпределение в зависимост от нуждите на страната и условията на институциите и организациите,осигуряващи средствата.Съветът на настоятелите определя след дисдкусия в научните институти ,производствените организации  и дъравните органи националните приоритети в селското стопанство  и внася предложение в Министерския съвет за утвърждаване на национални програми
Съветът на настоятелите приема годишните отчети за научната, обслужващата,производствената и финансовата дейност на ССА.

УПРАВИТЕЛНИЯТ  СЪВЕТ  на ССА  се състои от 9 члена хабилитирани учени,в това число председател и двама директори. Директорите на институти  не могат да бъдат членове на Управителния съвет.Управителният съвет се избира от делегатско събрание на учените за срок от 5 години,но за не повече от 2 мандата..Членовете на делегатското събрание се избират от общите събрания на учените на научните институти по определена квота за срок от 5 години. Избори за делегатско събрание се провеждат при изтичане на мандата на Управителния съвет.Делегатското събрание приема или променя Правилника за  дейността на ССА,избира Председателя на Академията, който е и Председател на Управителния съвет, директорите по научната дейност и  по производствената дейност и останалите членове на Управителния съвет, За Председател на ССА задължително се избира професор.Предсрочно прекратяване на мандата на член на Управителния съвет става по собствено желание, невъзможност за изпълнение на задълженията или смърт.Попълването на овакантените места, в случай че те представляват повече от 1/3 от членовете на Управителния съвет  се извършва от делегатското събрание на учените.

 Управителният съвет разпределя бюджетните средсва по програми съответно на утвърдените приоритети,договаря и контролира изпълнението на договорите.

            Управителният съвет координира на национално равнище  взаимодействито  с държавните и други организации и лица.

            Управителният съвет координира вътрешното и международното сътрудничество.

            Управителният съвет назначава директорите на структурните звена.

            Управителният съвет назначава помощни органи,програмни и експертни съвети с конкретни задачи.

 

 

 

 

                                           




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: poryazov37
Категория: Политика
Прочетен: 902238
Постинги: 53
Коментари: 833
Гласове: 62
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031